PAM 2024 | 2027

Pla d'actuació metropolità

decorativa

Presentació

El Pla d’actuació metropolità (PAM) 2024-2027 és el document que ha de guiar l’acció del Govern metropolità per al mandat 2023-2027. Recull les línies i els objectius de caire estratègic i les actuacions que s’aniran implementant i executant durant el mandat.

El PAM s’ha elaborat a partir de l’Acord de Govern establert entre les diferents forces polítiques que integren el Govern metropolità (PSC-CP, Junts per Catalunya, En Comú Podem Confluència i ERC-AM). Incorpora les aportacions dels membres d’una comissió institucional formada per alcaldes i alcaldesses de diferents àmbits territorials i de les diferents forces polítiques amb representació a l’AMB. També ha comptat amb les aportacions d’altres partits amb representació en el Consell Metropolità i té la vocació d’alinear-se amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides i la Nova Agenda Urbana. A més s’ha fet un procés de participació obert a la ciutadania de l’àrea metropolitana i un procés de consulta a les principals entitats que operen al territori metropolità.

En el mandat que s’inicia, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha d’avançar en una triple direcció: millorar la prestació dels serveis, acabar d’executar les actuacions i plans d’inversió excepcionals que es van posar en marxa per superar les diferents crisis, en especial la derivada de la covid-19, i finalment donar resposta a reptes de futur com el desequilibri territorial, les desigualtats socials, la creació d’activitat econòmica i ocupació, l’habitatge de qualitat i assequible i la situació d’emergència climàtica, amb totes les seves conseqüències i implicacions. En aquest darrer àmbit són especialment preocupants la crisi hídrica i els altres riscos ambientals als quals ja s’enfronta el territori metropolità.
 

L’objectiu general del Govern metropolità en aquest mandat és abordar, des de les competències i mitjans de l’AMB, aspectes que millorin la qualitat de vida i el benestar de la població metropolitana, i que redueixin les desigualtats existents. També caldrà enfocar tots els programes i les actuacions de govern a resoldre els reptes que demana la transició ecològica i digital del territori, i en particular caldrà estar preparats per aprofitar les oportunitats que ofereix la intel·ligència artificial. Això ens porta a reiterar el nostre compromís amb els ODS i l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per tal de garantir un desenvolupament inclusiu, socialment més just, ambientalment sostenible i que impulsi la innovació cultural i tecnològica. El dret a la ciutat està més que mai lligat amb el dret a la metròpolis.

 

L’àrea metropolitana de Barcelona és un territori que comprèn 36 municipis, incloent-hi la ciutat de Barcelona, i que aplega més de 3,3 milions d’habitants, per la qual cosa es pot considerar l’aglomeració urbana més important de la Mediterrània occidental i una de les regions més dinàmiques del sud d’Europa. Però cal tenir en compte que no és un territori homogeni, sinó un espai ple de diversitat territorial, urbana, econòmica, social i mediambiental.

Aquest complex entorn metropolità requereix una governança metropolitana forta, que és imprescindible per fer-lo créixer de manera coherent i amb una veritable ambició política. Per això cal continuar reforçant les polítiques metropolitanes, per fer front als reptes presents i de futur.

L’AMB té competències locals en matèria d’urbanisme, medi ambient –que inclou la gestió de l’aigua, els residus i l’energia–, transport i mobilitat, infraestructures d’interès metropolità –que inclouen els espais naturals–, espai públic, desenvolupament social i econòmic, i també habitatge. Així mateix, té la voluntat d’impulsar solucions metropolitanes en nous àmbits com la seguretat o la resiliència. Al llarg dels darrers anys, el Govern de l’AMB també ha incorporat com a prioritat el treball a escala internacional. Aquesta institució desenvolupa, en el marc de les seves competències i segons la legislació sectorial, les actuacions de vertebració territorial necessàries per a l’articulació, la connectivitat, la mobilitat i la funcionalitat del territori.

L’any 2025 se celebraran 15 anys de l’aprovació de la Llei 31, 2010 del Parlament de Catalunya de creació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Podem afirmar que en aquest període s’ha consolidat l’ens metropolità, s’han impulsat les principals polítiques previstes en la llei metropolitana i s’ha donat resposta als nous reptes socials i ambientals que afecten la metròpolis. Ara cal seguir el camí de la consolidació institucional i de protecció dels avenços assolits i continuar donant resposta als reptes que han de contribuir a millorar la qualitat de vida de la ciutadania.

Per aquest motiu, és el moment de generar els consensos necessaris amb els 36 ajuntaments, la Generalitat i el Govern de l’Estat i assolir un sistema de finançament adequat per mantenir uns serveis metropolitans de qualitat i també per impulsar les noves competències que es volen desplegar. Així, doncs, caldrà aconseguir l’indispensable equilibri financer entre ingressos i despeses per garantir la prestació dels serveis metropolitans i la seva millora.

No podem perdre de vista que les actuacions que volem desenvolupar en aquest mandat s’hauran de portar a terme en un nou context de crisi climàtica, econòmica i social. El PAM 2024-2027 requereix més que mai una acció política coordinada i decidida que respongui als reptes del nou context i a d’altres que vagin sorgint.

La difícil situació pressupostària, molt ajustada per prestar correctament els serveis metropolitans, no permet garantir, en el moment de redactar el PAM, la disposició dels recursos necessaris per a la solidaritat metropolitana, que es canalitzen a través dels plans d’inversió, ja siguin estructurals (PACTE, PAMUS, Pla de suport a les polítiques socials) o sectorials (PSG, Programa integral de barris, PSA, PMAF).

El canvi de context està provocant un augment important de la vulnerabilitat territorial i ambiental, que afecta diversos col·lectius i que obligarà el conjunt de les administracions públiques, i per tant també l’AMB, a donar resposta a noves demandes i necessitats que requereixen un augment de la despesa pública. En aquest sentit, caldrà aprofitar les oportunitats de finançament –a través de subvencions o préstecs– de programes d’altres administracions, en particular de la Unió Europea.

En el mandat actual es continuarà fomentant i garantint la incorporació de la perspectiva de gènere i els usos del temps en l’actuació del Govern metropolità com una qüestió transversal per consolidar la igualtat d’oportunitats, la diversitat i la inclusió de totes les persones que viuen a la metròpolis. 

Per afrontar aquestes transformacions cal disposar d’instruments de planificació per a les noves realitats. Així, seran peces clau el Pla director urbanístic metropolità, el nou Pla metropolità de mobilitat urbana, els àmbits de concertació de desenvolupament social i econòmic, les estratègies contra el canvi climàtic, les estratègies del cicle de l’aigua i les estratègies en temes de residus i transició energètica.

Finalment, totes aquestes prioritats s’han d’impulsar des d’una administració moderna, posada al dia tant organitzativament com pel que fa a recursos humans i tecnologia, per poder oferir serveis eficients i de qualitat i garantir, alhora, que la seva activitat s’exerceix amb transparència i bon govern.

Les línies d’intervenció i els objectius del PAM 2024-2027 estan alineats amb els principis orientadors i els objectius programàtics de l’acció de govern definits a l’Acord per al Govern de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que es va signar el 25 de juliol del 2023. Així mateix les actuacions incloses en cada línia d’intervenció estan alineades amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides.

 

Principis orientadors de l’acció de govern

  1. Consolidar la construcció d’una metròpolis territorialment vertebrada i socialment cohesionada dins d’un marc de convivència i seguretat on l’activitat econòmica sigui el motor d’ocupació i benestar.
  2. Desenvolupar una política pública d’habitatge basada en el desenvolupament de sòl, la renovació urbana i les inversions als barris que permeti ampliar les ofertes d’habitatge assequible i de qualitat.
  3. Rereservar els recursos naturals i els espais oberts metropolitans dins d’una estratègia per millorar l’equilibri ecològic del territori metropolità i afrontar els reptes derivats de l’emergència climàtica.
  4. Promoure la mobilitat sostenible i de baixes emissions.
  5. Desenvolupar noves polítiques a favor de la ciutadania tot consolidant l’estructura de la Institució.
  6. Treballar per aconseguir un sistema de finançament estable i suficient per prestar els serveis metropolitans amb la implementació de les figures previstes a la Llei 31/2010 i explorar i donar impuls a noves fórmules. Completar els serveis i competències fixades a la llei metropolitana, especialment els corresponents a urbanisme, transport i mobilitat. 
  7. Cooperar i concertar amb altres territoris i institucions en temes que siguin d’interès comú. Reforçar la presència en l’àmbit internacional i el compromís en la cooperació al desenvolupament.

Objectius programàtics

  1. Impulsar una metròpolis digital i moderna.
  2. Procedir a l’aprovació provisional del Pla director urbanístic metropolità (PDUM).
  3. Vertebrar el territori mitjançant el desenvolupament de projectes d’abast metropolità i de marcada funcionalitat municipal.
  4. Implementar l’Estratègia metropolitana a l’àmbit del Besòs.
  5. Perseverar i ampliar les actuacions que garanteixin un desenvolupament social adequat a la metròpolis.
  6. Impulsar la taula metropolitana de polítiques socials.
  7. Desenvolupar els plans i programes d’inversions de les diferents àrees de la Institució.
  8. Consolidar el desplegament i l’ampliació del Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística.
  9. Perfeccionar la metodologia d’anàlisi de les actuacions.
  10. Incorporar el sistema integral de seguretat.
  11. Potenciar l’Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic.
  12. Participar en la implantació de la nova economia de la digitalització i la intel·ligència artificial.
  13. Reclamar l’impuls a la construcció de les grans infraestructures metropolitanes.
  14. Millorar la representació de l’AMB en els òrgans de gestió de competència estatal que afecten l’àmbit metropolità.
  15. Facilitar l’accés a l’habitatge per garantir un habitatge digne per a tothom.
  16. Complementar l’estratègia metropolitana de l’habitatge.
  17. Seguir impulsant les polítiques de rehabilitació i promoció de l’habitatge de lloguer.
  18. Preservar, gestionar i completar la infraestructura verda metropolitana.
  19. Impulsar un pla per a l’estabilització del front costaner i la consolidació del passeig marítim metropolità.
  20. Continuar amb les estratègies per a la recuperació ambiental i de renaturalització i recuperació ecològica del riu Besòs.
  21. Treballar per reduir el risc d’incendi forestal mitjançant una gestió activa del territori.
  22. Consolidar la política metropolitana d’alimentació saludable i sostenible.
  23. Donar suport a les polítiques de transició energètica.
  24. Desplegar el Pla metropolità de prevenció de residus.
  25. Revisar els aspectes econòmics del tractament de residus.
  26. Estudiar el model de gestió de subministrament d’aigua potable.
  27. Continuar les polítiques d’increment de l’aprofitament de les aigües regenerades i freàtiques i de retorn al medi natural.
  28. Efectuar les inversions urgents necessàries en l’àmbit del manteniment, la millora i la renovació del sistema de sanejament d’aigües.
  29. Redactar el nou Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU 2025-2030.
  30. Reduir la contaminació atmosfèrica i acústica de la mobilitat metropolitana.
  31. Impulsar, en l’àmbit de l’ATM i davant del Govern de la Generalitat, les mesures necessàries per a la implantació definitiva de la T-mobilitat.
  32. Seguir impulsant el Consell de Mobilitat de l’AMB.
  33. Aprofundir en el bon govern i el govern obert d’acord amb les cartes de serveis de la Institució.
  34. Assegurar la sostenibilitat econòmica dels serveis metropolitans.
  35. Completar el traspàs dels serveis i competències que la Llei de l’AMB atorga a aquesta Administració.
  36. Impulsar la cooperació i concertació.
  37. Impulsar projectes de cooperació internacional.
  38. Promoure la identitat metropolitana dins la marca Barcelona i la internacionalització de l’economia.
ODS 1
ODS 2
ODS 3
ODS 4
ODS 5
ODS 6
ODS 7
ODS 8
ODS 9

ODS 10
ODS 11
ODS 12
ODS 13
ODS 14
ODS 15
ODS 16
ODS 17