PAM 2024 | 2027

Pla d'actuació metropolità

decorativa

Mobilitat, transport i sostenibilitat

La sostenibilitat, la salut, l’eficiència i la inclusió social són eixos fonamentals en els quals s’ha de basar la mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona. Així, es mantindrà l’impuls als mitjans de transport sostenibles –caminar, la bicicleta i el transport públic col·lectiu– i les solucions de mobilitat compartida i intermodal, que donen resposta a aquest model de mobilitat metropolità, tant per a persones com per a mercaderies.

Els objectius i fites establerts per la Unió Europea i a escala internacional quant a descarbonització i canvi climàtic, i sobre salut pública (amb les noves limitacions de contaminants locals establertes per l’OMS, molt més restrictives, i també respecte de la Visió Zero en la sinistralitat viària), mantenen uns reptes i compromisos que cal abordar amb urgència durant el mandat 2024-2027. També amb relació a la millora del benestar i la inclusió de les persones, i a la qualitat de vida a les ciutats, on la mobilitat té un paper fonamental.

Així, serà clau seguir potenciant el transport públic a tota la metròpolis, amb un sistema de finançament estable i suficient que permeti avançar en la millora contínua, tant pel que fa a serveis i descarbonització com en la seva fiabilitat, accessibilitat o tarifació, amb una mirada social i inclusiva. La compleció de la T-mobilitat i el nou sistema tarifari també seran essencials en aquesta millora. Les xarxes de metro i de bus metropolità, juntament amb les xarxes ferroviàries de rodalies, han de continuar sent l’eix vertebrador de la mobilitat metropolitana.

En aquests propers anys, continuaran sent igualment importants les polítiques d’impuls a la bicicleta, d’implantació de zones de baixes emissions, de gestió homogènia de l’aparcament en l’àmbit metropolità, de foment de la mobilitat elèctrica (amb la renovació de flotes de transport públic, d’ampliació de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics o de l’AMBici), de redisseny de l’espai públic per facilitar els desplaçaments a peu i la connectivitat per als vianants, i de millora de la distribució de mercaderies, entre d’altres. El suport de la digitalització i la innovació en el desenvolupament d’aquestes polítiques continuarà essent clau, com també ho seran la inclusió social i la vertebració territorial.

L’avenç en l’aplicació de les mesures del Pla metropolità de mobilitat urbana vigent –i l’aprovació del següent per al període 2025-2030– permetrà continuar promovent polítiques de mobilitat metropolitana cap a la sostenibilitat, la salut, l’eficiència i la inclusió, que es desplegaran amb l’acompanyament i la col·laboració contínues amb els municipis metropolitans. Així mateix, es mantindrà la reclamació a altres administracions perquè duguin a terme les mesures que els corresponen, en especial les relacionades amb les infraestructures de mobilitat i la connectivitat amb la resta de la regió metropolitana i el conjunt del país. En aquest procés, el foment d’un sistema de governança que permeti la concertació i la col·laboració entre tots els actors implicats, incloent-hi també els agents econòmics i socials del territori, continuarà sent decisiu.

Polítiques de mobilitat metropolitanes orientades cap a la sostenibilitat, l’equitat i la salut pública

Principis orientadors
1 - 4 - 6

 

Objectius programàtics
29 - 30 - 34 - 35
  • Objectiu 9.1. Desplegar les actuacions del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) com a instrument que recull les línies estratègiques sobre mobilitat sostenible i transports (incloent-hi les infraestructures prioritàries) que cal desenvolupar al territori metropolità, i com a instrument de coordinació i de referència per als plans de mobilitat urbana dels 36 municipis de l’AMB

    Actuacions

    9.1.1. Redactar i aprovar el Pla metropolità de mobilitat urbana 2025-2030.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.1.2. Continuar l’execució de les mesures i actuacions del PMMU, vigent i futur, en especial les que són competència de l’AMB o depenen directament de les seves responsabilitats.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.1.3. Donar suport i acompanyar els ajuntaments en el desenvolupament i l’execució de mesures que estiguin incloses al PMMU.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 17

     

    9.1.4. Tenir un coneixement continu de les dinàmiques en la mobilitat metropolitana, per avaluar-ne l’evolució.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.1.5. Instar les administracions a dur a terme les actuacions contingudes al PMMU, en especial l’impuls a la construcció de les grans infraestructures metropolitanes de mobilitat.

    ODS 9
    ODS 11
    ODS 17

     

    9.1.6. Executar les actuacions previstes als programes inclosos en l’extensió del Pla de mobilitat sostenible aprovada fins al 2027: programa de serveis i programa de subvencions per a la mobilitat neta, programa d’equipaments per al bus metropolità, projectes i assistència tècnica.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13
  • Objectiu 9.2. Impulsar la mobilitat sostenible al territori metropolità com a element fonamental per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica generada pel trànsit

    Actuacions

    9.2.1. Avançar i completar el desenvolupament de zones de baixes emissions locals al conjunt de l’AMB, particularment en els municipis obligats per llei, sota criteris homogenis coordinats per l’AMB.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 17

     

    9.2.2. Revisar i actualitzar la regulació existent en les zones de baixes emissions, en particular les restriccions actuals per als vehicles contaminants, incloent-hi també les vies d’alta capacitat de l’àmbit metropolità.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.2.3. Estudiar la definició i aplicació de possibles instruments de taxació ambiental per tal de reduir la contaminació atmosfèrica i les emissions provocades pel trànsit metropolità.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.2.4. Completar el pla d’extensió de la xarxa metropolitana de punts de recàrrega (electrolineres, fotolineres i altres) a tots els municipis metropolitans i en coordinació amb ells, i promoure la participació i iniciativa publicoprivades en aquest servei.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.2.5. Desplegar la regulació metropolitana de llicències per a la motocicleta compartida, en col·laboració amb els municipis metropolitans.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.2.6. Impulsar la coordinació de polítiques locals per impulsar la distribució de mercaderies més sostenible.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 12
    ODS 13

     

    9.2.7. Promoure mesures de millora de la mobilitat sostenible en grans centres de generació de mobilitat i polígons d’activitat econòmica.

    ODS 3
    ODS 9
    ODS 11
    ODS 13
  • Objectiu 9.3. Impulsar i consolidar un transport públic eficient i de qualitat, per promoure la sostenibilitat ambiental i econòmica de la ciutat metropolitana, la vertebració i accessibilitat territorial, la cohesió social, l’equitat i la igualtat d’oportunitats

    Actuacions

    9.3.1. Consolidar i potenciar la xarxa d’autobús metropolità d’altes prestacions (Metrobús i Bus Exprés), amb l’objectiu de millorar l’eficàcia i l’eficiència del sistema de transport col·lectiu de superfície, amb especial atenció als corredors amb més demanda.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.2. Intensificar la renovació i modernització de la flota de transport públic de superfície amb la incorporació de més vehicles de baixes emissions, amb més capacitat de viatgers i més silenciosos.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.3. Continuar el procés d’electrificació de l’autobús metropolità amb la compra d’autobusos elèctrics i l’adequació de cotxeres per a la càrrega elèctrica, així com analitzar la viabilitat de la col·laboració publicoprivada per dur a terme les inversions necessàries.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.4. Consolidar i renovar els contractes de serveis de gestió indirecta, amb l’objectiu d’aconseguir més eficiència econòmica i la millora de la qualitat del servei.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 17

     

    9.3.5. Millorar i reforçar el servei de transport públic nocturn mitjançant la xarxa Nitbus en coordinació amb el servei de metro, com a instrument per garantir la seguretat dels desplaçaments i l’equitat en el desenvolupament de l’activitat econòmica, i estudiar l’ús de la tecnologia per fer el servei més sostenible.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.6. Implantar un nou model de control del servei prestat pels operadors de gestió indirecta, ampliant la inspecció i l’anàlisi dels indicadors de seguiment dels contractes i reforçant la col·laboració amb TMB.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 17

     

    9.3.7. Reforçar la informació en temps real per als usuaris del transport públic, continuant la instal·lació de monitors informatius en estacions, monitors a bord i pantalles d’informació a les parades.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.8. Desplegar el Pla estratègic d’accessibilitat del bus metropolità.

    ODS 3
    ODS 5
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 16

     

    9.3.9. Promoure mesures per impulsar que els serveis de transport públic de titularitat de l’AMB siguin espais lliures, segurs i confortables per a les dones.

    ODS 3
    ODS 5
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.10. Crear àrees d’intercanvi en els nodes de connexió entre línies d’autobús, coordinades amb la resta de la xarxa de transport públic, amb especial atenció a la informació i senyalització dels intercanvis.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.11. Promoure actuacions per incrementar la velocitat comercial del bus metropolità, com la prioritat semafòrica, la implantació de carrils reservats per a autobusos, parades dobles o altres actuacions a la via pública, en coordinació amb els ajuntaments.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.3.12. Participar activament en la Unió Internacional de Transports Públics (UITP) i altres organitzacions sectorials, com a instruments per impulsar projectes de cooperació i posicionar la mobilitat de l’AMB a escala nacional i internacional.

    ODS 17
  • Objectiu 9.4. Estendre el sistema de transport públic metropolità al conjunt de municipis de l’AMB, sota els principis d’equilibri en l’oferta i la qualitat entre municipis i barris, amb la màxima eficiència i sostenibilitat financera

    Actuacions

    9.4.1. Redactar un mapa de serveis que defineixi els àmbits de prestació i les línies d’autobús, amb motiu del venciment de les concessions interurbanes gestionades per la Generalitat de Catalunya.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.4.2. Gestionar els serveis d’autobús de la segona corona d’acord amb els estàndards de qualitat i eficiència econòmica de la resta dels serveis de transport públic metropolitans.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13
  • Objectiu 9.5. Reduir les emissions i garantir la sostenibilitat ambiental del servei metropolità del taxi

    Actuació

    9.5.1. Impulsar l’autorització de nous models de vehicles de zero emissions.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 12
    ODS 13

     

  • Objectiu 9.6. Continuar promovent la bicicleta com a mitjà de transport quotidià sostenible, saludable i segur en la mobilitat metropolitana i incrementar-ne l’ús significativament a escala metropolitana

    Actuacions

    9.6.1. Executar les actuacions prioritàries aprovades al Programa metropolità de desenvolupament de la Bicivia.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.2. Fer el seguiment continuat de l’ús de la xarxa Bicivia, amb la xarxa de punts d’aforament, i potenciar la senyalització de la xarxa.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.3. Completar i consolidar el servei metropolità de bicicleta elèctrica compartida, l’AMBici, així com analitzar la viabilitat d’un servei integral metropolità.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.4. Estendre la xarxa d’aparcaments segurs de bicicletes Bicibox, incloent-hi nous aparcaments de gran capacitat, fins a arribar a tots els municipis metropolitans on sigui viable, així com analitzar la viabilitat d’una participació més gran de la iniciativa privada en aquest servei.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.5. Promoure l’ús de la bicicleta per part de ciutadans, administracions i empreses.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.6. Estendre les activitats formatives entorn de l’ús i la circulació en bicicleta als municipis metropolitans.

    ODS 3
    ODS 4
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.6.7. Establir un marc metropolità de recomanacions per a regulació de cicles i vehicles de mobilitat personal.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

  • Objectiu 9.7. Col·laborar amb els municipis per aconseguir la Visió Zero en la sinistralitat viària en l’àmbit metropolità, protegint especialment els vianants i els mitjans més vulnerables

    Actuacions

    9.7.1. Difondre i donar a conèixer les dades sobre sinistralitat en l’àmbit metropolità, per a tots els tipus de vehicles.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.7.2. Participar en programes i projectes en relació amb l’educació viària, així com en instruments de participació i consulta en aquest àmbit d’altres entitats o organismes.

    ODS 3
    ODS 4
    ODS 11
    ODS 13
    ODS 17

     

    9.7.3. Desenvolupar activitats formatives sobre seguretat viària, conjuntament amb els municipis i altres organismes.

    ODS 3
    ODS 4
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.7.4. Reforçar la seguretat viària en els serveis de mobilitat impulsats per l’AMB.

    ODS 3
    ODS 11
    ODS 13

     

    9.7.5. Participar en la transformació de l’espai públic per augmentar la connectivitat per als vianants i la seguretat en els seus desplaçaments, especialment a l’entorn dels centres educatius.

    ODS 3
    ODS 10
    ODS 11
    ODS 13

Governança del transport i la mobilitat amb garanties de finançament i d’inclusió social

Principis orientadors
1 - 5 - 6

 

Objectius programàtics
5 - 14 - 32 - 34 - 35 - 36

Digitalització i innovació per millorar l’eficiència del sistema de mobilitat

Principis orientadors
4 - 6 - 7

 

Objectius programàtics
1 - 9 - 12 - 31