La sostenibilitat, la salut, l’eficiència i la inclusió social són eixos fonamentals en els quals s’ha de basar la mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona. Així, es mantindrà l’impuls als mitjans de transport sostenibles –caminar, la bicicleta i el transport públic col·lectiu– i les solucions de mobilitat compartida i intermodal, que donen resposta a aquest model de mobilitat metropolità, tant per a persones com per a mercaderies.
Els objectius i fites establerts per la Unió Europea i a escala internacional quant a descarbonització i canvi climàtic, i sobre salut pública (amb les noves limitacions de contaminants locals establertes per l’OMS, molt més restrictives, i també respecte de la Visió Zero en la sinistralitat viària), mantenen uns reptes i compromisos que cal abordar amb urgència durant el mandat 2024-2027. També amb relació a la millora del benestar i la inclusió de les persones, i a la qualitat de vida a les ciutats, on la mobilitat té un paper fonamental.
Així, serà clau seguir potenciant el transport públic a tota la metròpolis, amb un sistema de finançament estable i suficient que permeti avançar en la millora contínua, tant pel que fa a serveis i descarbonització com en la seva fiabilitat, accessibilitat o tarifació, amb una mirada social i inclusiva. La compleció de la T-mobilitat i el nou sistema tarifari també seran essencials en aquesta millora. Les xarxes de metro i de bus metropolità, juntament amb les xarxes ferroviàries de rodalies, han de continuar sent l’eix vertebrador de la mobilitat metropolitana.
En aquests propers anys, continuaran sent igualment importants les polítiques d’impuls a la bicicleta, d’implantació de zones de baixes emissions, de gestió homogènia de l’aparcament en l’àmbit metropolità, de foment de la mobilitat elèctrica (amb la renovació de flotes de transport públic, d’ampliació de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics o de l’AMBici), de redisseny de l’espai públic per facilitar els desplaçaments a peu i la connectivitat per als vianants, i de millora de la distribució de mercaderies, entre d’altres. El suport de la digitalització i la innovació en el desenvolupament d’aquestes polítiques continuarà essent clau, com també ho seran la inclusió social i la vertebració territorial.
L’avenç en l’aplicació de les mesures del Pla metropolità de mobilitat urbana vigent –i l’aprovació del següent per al període 2025-2030– permetrà continuar promovent polítiques de mobilitat metropolitana cap a la sostenibilitat, la salut, l’eficiència i la inclusió, que es desplegaran amb l’acompanyament i la col·laboració contínues amb els municipis metropolitans. Així mateix, es mantindrà la reclamació a altres administracions perquè duguin a terme les mesures que els corresponen, en especial les relacionades amb les infraestructures de mobilitat i la connectivitat amb la resta de la regió metropolitana i el conjunt del país. En aquest procés, el foment d’un sistema de governança que permeti la concertació i la col·laboració entre tots els actors implicats, incloent-hi també els agents econòmics i socials del territori, continuarà sent decisiu.
Polítiques de mobilitat metropolitanes orientades cap a la sostenibilitat, l’equitat i la salut pública
Principis orientadors |
---|
1 - 4 - 6 |
Objectius programàtics |
---|
29 - 30 - 34 - 35 |
-
Objectiu 9.1. Desplegar les actuacions del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) com a instrument que recull les línies estratègiques sobre mobilitat sostenible i transports (incloent-hi les infraestructures prioritàries) que cal desenvolupar al territori metropolità, i com a instrument de coordinació i de referència per als plans de mobilitat urbana dels 36 municipis de l’AMB
Actuacions
9.1.1. Redactar i aprovar el Pla metropolità de mobilitat urbana 2025-2030.
9.1.2. Continuar l’execució de les mesures i actuacions del PMMU, vigent i futur, en especial les que són competència de l’AMB o depenen directament de les seves responsabilitats.
9.1.3. Donar suport i acompanyar els ajuntaments en el desenvolupament i l’execució de mesures que estiguin incloses al PMMU.
9.1.4. Tenir un coneixement continu de les dinàmiques en la mobilitat metropolitana, per avaluar-ne l’evolució.
9.1.5. Instar les administracions a dur a terme les actuacions contingudes al PMMU, en especial l’impuls a la construcció de les grans infraestructures metropolitanes de mobilitat.
9.1.6. Executar les actuacions previstes als programes inclosos en l’extensió del Pla de mobilitat sostenible aprovada fins al 2027: programa de serveis i programa de subvencions per a la mobilitat neta, programa d’equipaments per al bus metropolità, projectes i assistència tècnica.
-
Objectiu 9.2. Impulsar la mobilitat sostenible al territori metropolità com a element fonamental per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica generada pel trànsit
Actuacions
9.2.1. Avançar i completar el desenvolupament de zones de baixes emissions locals al conjunt de l’AMB, particularment en els municipis obligats per llei, sota criteris homogenis coordinats per l’AMB.
9.2.2. Revisar i actualitzar la regulació existent en les zones de baixes emissions, en particular les restriccions actuals per als vehicles contaminants, incloent-hi també les vies d’alta capacitat de l’àmbit metropolità.
9.2.3. Estudiar la definició i aplicació de possibles instruments de taxació ambiental per tal de reduir la contaminació atmosfèrica i les emissions provocades pel trànsit metropolità.
9.2.4. Completar el pla d’extensió de la xarxa metropolitana de punts de recàrrega (electrolineres, fotolineres i altres) a tots els municipis metropolitans i en coordinació amb ells, i promoure la participació i iniciativa publicoprivades en aquest servei.
9.2.5. Desplegar la regulació metropolitana de llicències per a la motocicleta compartida, en col·laboració amb els municipis metropolitans.
9.2.6. Impulsar la coordinació de polítiques locals per impulsar la distribució de mercaderies més sostenible.
9.2.7. Promoure mesures de millora de la mobilitat sostenible en grans centres de generació de mobilitat i polígons d’activitat econòmica.
-
Objectiu 9.3. Impulsar i consolidar un transport públic eficient i de qualitat, per promoure la sostenibilitat ambiental i econòmica de la ciutat metropolitana, la vertebració i accessibilitat territorial, la cohesió social, l’equitat i la igualtat d’oportunitats
Actuacions
9.3.1. Consolidar i potenciar la xarxa d’autobús metropolità d’altes prestacions (Metrobús i Bus Exprés), amb l’objectiu de millorar l’eficàcia i l’eficiència del sistema de transport col·lectiu de superfície, amb especial atenció als corredors amb més demanda.
9.3.2. Intensificar la renovació i modernització de la flota de transport públic de superfície amb la incorporació de més vehicles de baixes emissions, amb més capacitat de viatgers i més silenciosos.
9.3.3. Continuar el procés d’electrificació de l’autobús metropolità amb la compra d’autobusos elèctrics i l’adequació de cotxeres per a la càrrega elèctrica, així com analitzar la viabilitat de la col·laboració publicoprivada per dur a terme les inversions necessàries.
9.3.4. Consolidar i renovar els contractes de serveis de gestió indirecta, amb l’objectiu d’aconseguir més eficiència econòmica i la millora de la qualitat del servei.
9.3.5. Millorar i reforçar el servei de transport públic nocturn mitjançant la xarxa Nitbus en coordinació amb el servei de metro, com a instrument per garantir la seguretat dels desplaçaments i l’equitat en el desenvolupament de l’activitat econòmica, i estudiar l’ús de la tecnologia per fer el servei més sostenible.
9.3.6. Implantar un nou model de control del servei prestat pels operadors de gestió indirecta, ampliant la inspecció i l’anàlisi dels indicadors de seguiment dels contractes i reforçant la col·laboració amb TMB.
9.3.7. Reforçar la informació en temps real per als usuaris del transport públic, continuant la instal·lació de monitors informatius en estacions, monitors a bord i pantalles d’informació a les parades.
9.3.8. Desplegar el Pla estratègic d’accessibilitat del bus metropolità.
9.3.9. Promoure mesures per impulsar que els serveis de transport públic de titularitat de l’AMB siguin espais lliures, segurs i confortables per a les dones.
9.3.10. Crear àrees d’intercanvi en els nodes de connexió entre línies d’autobús, coordinades amb la resta de la xarxa de transport públic, amb especial atenció a la informació i senyalització dels intercanvis.
9.3.11. Promoure actuacions per incrementar la velocitat comercial del bus metropolità, com la prioritat semafòrica, la implantació de carrils reservats per a autobusos, parades dobles o altres actuacions a la via pública, en coordinació amb els ajuntaments.
9.3.12. Participar activament en la Unió Internacional de Transports Públics (UITP) i altres organitzacions sectorials, com a instruments per impulsar projectes de cooperació i posicionar la mobilitat de l’AMB a escala nacional i internacional.
-
Objectiu 9.4. Estendre el sistema de transport públic metropolità al conjunt de municipis de l’AMB, sota els principis d’equilibri en l’oferta i la qualitat entre municipis i barris, amb la màxima eficiència i sostenibilitat financera
Actuacions
9.4.1. Redactar un mapa de serveis que defineixi els àmbits de prestació i les línies d’autobús, amb motiu del venciment de les concessions interurbanes gestionades per la Generalitat de Catalunya.
9.4.2. Gestionar els serveis d’autobús de la segona corona d’acord amb els estàndards de qualitat i eficiència econòmica de la resta dels serveis de transport públic metropolitans.
-
Objectiu 9.5. Reduir les emissions i garantir la sostenibilitat ambiental del servei metropolità del taxi
Actuació
9.5.1. Impulsar l’autorització de nous models de vehicles de zero emissions.
-
Objectiu 9.6. Continuar promovent la bicicleta com a mitjà de transport quotidià sostenible, saludable i segur en la mobilitat metropolitana i incrementar-ne l’ús significativament a escala metropolitana
Actuacions
9.6.1. Executar les actuacions prioritàries aprovades al Programa metropolità de desenvolupament de la Bicivia.
9.6.2. Fer el seguiment continuat de l’ús de la xarxa Bicivia, amb la xarxa de punts d’aforament, i potenciar la senyalització de la xarxa.
9.6.3. Completar i consolidar el servei metropolità de bicicleta elèctrica compartida, l’AMBici, així com analitzar la viabilitat d’un servei integral metropolità.
9.6.4. Estendre la xarxa d’aparcaments segurs de bicicletes Bicibox, incloent-hi nous aparcaments de gran capacitat, fins a arribar a tots els municipis metropolitans on sigui viable, així com analitzar la viabilitat d’una participació més gran de la iniciativa privada en aquest servei.
9.6.5. Promoure l’ús de la bicicleta per part de ciutadans, administracions i empreses.
9.6.6. Estendre les activitats formatives entorn de l’ús i la circulació en bicicleta als municipis metropolitans.
9.6.7. Establir un marc metropolità de recomanacions per a regulació de cicles i vehicles de mobilitat personal.
-
Objectiu 9.7. Col·laborar amb els municipis per aconseguir la Visió Zero en la sinistralitat viària en l’àmbit metropolità, protegint especialment els vianants i els mitjans més vulnerables
Actuacions
9.7.1. Difondre i donar a conèixer les dades sobre sinistralitat en l’àmbit metropolità, per a tots els tipus de vehicles.
9.7.2. Participar en programes i projectes en relació amb l’educació viària, així com en instruments de participació i consulta en aquest àmbit d’altres entitats o organismes.
9.7.3. Desenvolupar activitats formatives sobre seguretat viària, conjuntament amb els municipis i altres organismes.
9.7.4. Reforçar la seguretat viària en els serveis de mobilitat impulsats per l’AMB.
9.7.5. Participar en la transformació de l’espai públic per augmentar la connectivitat per als vianants i la seguretat en els seus desplaçaments, especialment a l’entorn dels centres educatius.
Governança del transport i la mobilitat amb garanties de finançament i d’inclusió social
Principis orientadors |
---|
1 - 5 - 6 |
Objectius programàtics |
---|
5 - 14 - 32 - 34 - 35 - 36 |
-
Objectiu 10.1. Assegurar la sostenibilitat econòmica i l’equilibri financer del sistema de transport públic metropolità, instant altres administracions a atendre les seves obligacions respecte de les competències de l’AMB
Actuacions
10.1.1. Formalitzar convenis amb els municipis metropolitans que disposen de transports públics urbans interns, especialment quan l’AMB n’assumeixi la titularitat i gestió, amb l’objectiu de garantir la sostenibilitat econòmica i la millora de qualitat dels serveis.
10.1.2. Promoure el traspàs dels serveis d’autobusos interurbans diürns i nocturns que circulen íntegrament dins de l’àmbit de l’AMB actualment gestionats per la Generalitat de Catalunya, incloent-hi una dotació econòmica que en garanteixi la sostenibilitat econòmica.
10.1.3. Analitzar la sostenibilitat econòmica del grup empresarial metropolità TMB per evitar la distribució de càrregues econòmiques territorials poc equitatives.
-
Objectiu 10.2. Consolidar el sistema de tarifació social metropolità com a instrument per a la millora de la cohesió social i la lluita contra la vulnerabilitat i l’exclusió, que s’adapti a les noves necessitats dels col·lectius de beneficiaris i que aprofiti els nous instruments de gestió
Actuacions
10.2.1. Gestionar la tarifació social al conjunt de municipis de l’àrea metropolitana, garantint la sostenibilitat econòmica del sistema.
10.2.2. Promoure la targeta T-verda amb l’objectiu de facilitar la retirada de la circulació de vehicles contaminants.
10.2.3. Revisar els criteris d’atorgament de la tarifació social per ampliar la cobertura a nous col·lectius en risc d’exclusió.
10.2.4. Analitzar amb l’ATM mesures per a la integració i coordinació de la tarifació social metropolitana amb la resta del sistema tarifari, incloent-hi la tarifa plana metropolitana a la segona corona.
-
Objectiu 10.3. Promoure nous instruments de governança que garanteixin l'exercici de les competències de l'AMB, i la cooperació i concertació amb altres entitats
Actuacions
10.3.1. Promoure un Pacte metropolità per la mobilitat entre l’AMB i els diferents agents econòmics i socials de la metròpolis, que defineixi com han de ser la mobilitat i el transport a curt i mitjà termini, tenint en compte els reptes del finançament, la sostenibilitat ambiental, la governança i la participació de la iniciativa privada.
10.3.2. Reforçar el Consell de Mobilitat de l’AMB com a instrument de participació i coordinació dels diferents agents i responsables de l’àmbit de la mobilitat a l’àrea metropolitana.
10.3.3. Consolidar la Taula Metropolitana de la DUM com a grup de treball dins del Consell de Mobilitat orientat a impulsar l’augment de la sostenibilitat en la logística i distribució de mercaderies en l’àmbit metropolità.
10.3.4. Desenvolupar instruments orientats a la gestió i coordinació metropolitana del trànsit, l’aparcament i la seguretat viària.
10.3.5. Promoure la coordinació i la gestió, per delegació dels ajuntaments, dels serveis complementaris de la mobilitat que comporten l’ús especial o privatiu de la via pública, mitjançant convenis a aquest efecte.
-
Objectiu 10.4. Desenvolupar i gestionar el marc normatiu del taxi metropolità i de les llicències urbanes de VTC
Actuació
10.4.1. Participar en la redacció de la llei reguladora que està desenvolupant la Generalitat de Catalunya sobre el taxi i els VTC.
Digitalització i innovació per millorar l’eficiència del sistema de mobilitat
Principis orientadors |
---|
4 - 6 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 9 - 12 - 31 |
-
Objectiu 11.1. Impulsar, en l’àmbit de l’ATM i davant del Govern de la Generalitat, les mesures necessàries per a la implantació definitiva de la T-mobilitat, i per fer-ne un manteniment i una gestió adequats, exercint les funcions que corresponen a l’AMB com a titular dels serveis de transport públic en aquest territori
Actuacions
11.1.1. Adaptar i integrar la tarifació social metropolitana a la T-mobilitat.
11.1.2. Participar activament en la posada en servei i el manteniment i gestió del projecte de la T-mobilitat, en especial en els serveis que són titularitat de l’AMB.
11.1.3. Convertir l’AMB i les empreses públiques dependents en actors de referència en l’àmbit dels 36 municipis pel que fa al desenvolupament del projecte de la T-mobilitat, en les funcions d’informació i atenció a la ciutadania a la qual l’AMB presta serveis.
11.1.4. Instar l’ATM a garantir que l’AMB disposi al més aviat possible de la informació sobre la T-mobilitat, per tal de planificar-ne i gestionar-ne els serveis.
-
Objectiu 11.2. Potenciar l’empresa pública AMB Informació i Serveis, SA com a instrument de gestió i prestació dels serveis de mobilitat, amb les funcions principals de subministrar informació i gestionar serveis tecnològics i d’atenció i tramitació a la ciutadania
Actuacions
11.2.1. Desenvolupar el Centre d’Informació i Coordinació de la Mobilitat i el Transport Públic Metropolità, aprofitant les sinergies amb els centres de control de TMB.
11.2.2. Desenvolupar noves eines d’informació i serveis integrats del transport i la mobilitat sostenible metropolitana, com ara el servei de moto compartida, la DUM metropolitana, etc.
11.2.3. Coordinar i gestionar la digitalització dels serveis de mobilitat i transport públic de competència metropolitana.
11.2.4. Coordinar i gestionar la tramitació de títols propis de competència metropolitana.
11.2.5. Integrar l’analítica i explotació de les bases de dades en els processos de planificació i control dels serveis de mobilitat i transport metropolitans.
-
Objectiu 11.3. Promoure la gestió de la demanda de mobilitat a través d’eines digitals homogènies i d’altres accions innovadores
Actuacions
11.3.1. Ampliar els municipis metropolitans que utilitzen la plataforma metropolitana d’aparcament regulat, també per a residents.
11.3.2. Estendre a més municipis metropolitans l’app per a zones de càrrega i descàrrega.
11.3.3. Consolidar i fomentar els aparcaments d’intercanvi a l’entorn d’estacions ferroviàries.
11.3.4. Donar resposta a les necessitats de mobilitat a les zones de baixa densitat a través d’eines digitals de serveis a demanda.
-
Objectiu 11.4. Integrar la innovació a l’hora de plantejar i d’aplicar millores en els serveis de mobilitat i transport
Actuacions
11.4.1. Avançar en la gestió integral de la mobilitat metropolitana, mitjançant un sistema operatiu integral amb participació dels municipis metropolitans per oferir els serveis dels diferents models de mobilitat sostenible, especialment elèctrica, incorporant-hi el lloguer de cotxes.
11.4.2. Participar activament en projectes europeus i altres convocatòries d’innovació en mobilitat.
11.4.3. Participar activament en xarxes i organismes internacionals que impulsen la innovació i l’emprenedoria en l’àmbit de la mobilitat i el transport sostenible, com l’EIT Urban Mobility.
11.4.4. Promoure i participar en aliances amb entitats i agents del país actius en el camp de la innovació de la mobilitat i el transport.
-
Objectiu 11.5. Digitalitzar el sector del taxi
Actuacions
11.5.1. Millorar el sistema de control de les tarifes aplicades per les pataformes digitals de mobilitat.
11.5.2. Analitzar la demanda i impulsar un sistema per determinar el grau d’oferta del taxi metropolità en temps real.
11.5.3. Impulsar l’ampliació de les funcionalitats del servei PICMI Taxi, com la tarifa de preu tancat o la incorporació de diferents agregadors de mobilitat (MaaS).