L’Àrea d’Internacional i Metròpolis Digital té una doble missió: posicionar l’AMB a escala internacional i impulsar una estratègia de metròpolis digital i intel·ligent.
Per fer-ho possible és important enfortir les relacions internacionals en diferents àmbits: incidir i tenir presència institucional en organismes i agències internacionals; implicar-se i participar en les xarxes de ciutats i àrees metropolitanes; compartir coneixement a partir d’intercanvis i experiències amb socis internacionals, i liderar i participar en projectes sobre temes que siguin competència de l’AMB, amb finançament europeu o internacional.
L’AMB manté el compromís metropolità amb els drets humans arreu del món a partir d’accions com destinar el 0,7 % dels ingressos propis a polítiques de cooperació internacional. La contribució als drets humans des d’una perspectiva metropolitana es tradueix en una aposta per la cooperació internacional i pels programes d’educació per a la ciutadania global en col·laboració amb els ajuntaments metropolitans.
Per al període 2021-2027, la Unió Europea ha definit dues línies estratègiques que s’han d’implementar en la legislació interna dels 27 estats membres: la transició verda, expressada en el Pacte Verd Europeu, i la transició digital, com a resposta als reptes que planteja una nova economia verda, sostenible i respectuosa ambientalment que ajudi a mitigar els efectes del canvi climàtic. En aquest context, l’AMB aposta per convertir-se en una metròpolis digital que sigui un referent internacional i que adapti aquesta transició digital a les necessitats i reptes als quals s’enfrontarà el territori metropolità en els propers quatre anys.
Projecció exterior, governança metropolitana i garantia de drets arreu del món
Principis orientadors |
---|
1 |
Objectius programàtics |
---|
3 - 7 - 36 - 37 - 38 |
-
Objectiu 27.1. Enfortir l’estratègia i el funcionament de l’acció internacional de l’AMB
Actuacions
27.1.1. Continuar implementant i fer seguiment i avaluació del Pla d’internacionalització 2021-2025, i elaborar un nou Pla d’internacionalització per al 2025-2029.
27.1.2. Elaborar estudis i organitzar seminaris sobre l’agenda metropolitana europea, i analitzar les polítiques que impulsa la UE en clau metropolitana.
27.1.3. Fer seguiment de l’Agenda Urbana i d’altres agendes polítiques globals rellevants per a l’AMB.
27.1.4. Fer seguiment de la contribució del PAM a l’Agenda 2030 i elaborar un Voluntary Metropolitan Review (MLR) de l’AMB.
-
Objectiu 27.2. Renovar i actualitzar la política de cooperació internacional per adaptar-la al context internacional actual
Actuació
27.2.1. Acabar d’implementar i de fer el seguiment i l’avaluació del Pla director de cooperació 2019-2023, i elaborar un nou Pla director de cooperació per al període 2024-2029. -
Objectiu 27.3. Destinar el 0,7 % dels ingressos propis de l’AMB a la cooperació internacional
Actuació
27.3.1. Aprovar i gestionar el pressupost anual de cooperació internacional perquè assoleixi, com a mínim, el 0,7 % dels ingressos propis de l’AMB. -
Objectiu 27.4. Impulsar i desenvolupar la cooperació internacional directa en el marc del Pla director de cooperació vigent
Actuació
27.4.1. Identificar, executar i fer el seguiment i la justificació d’iniciatives de cooperació directa en el marc del Pla director de cooperació vigent.
-
Objectiu 27.5. Aconseguir finançament de la Unió Europea per a projectes estratègics metropolitans
Actuacions
27.5.1. Captar finançament dels diversos fons i programes europeus disponibles del marc financer plurianual 2021-2027.
27.5.2. Presentar projectes, de qualsevol dels àmbits competencials de l’AMB, en convocatòries competitives i fons de la Unió Europea.
27.5.3. Incidir en la programació del pressupost europeu més enllà del 2027.
-
Objectiu 27.6. Posicionar l’AMB a escala internacional com una institució de referència amb altres actors metropolitans
Actuacions
27.6.1. Consolidar la xarxa europea d’àrees metropolitanes EMA com un referent a Europa.
27.6.2. Desenvolupar activitats rellevants a la xarxa Metropolis, consolidant iniciatives com la Community Managers i generant-ne de noves.
27.6.3. Impulsar nous projectes i accions de capacitació tècnica entre les ciutats i metròpolis mediterrànies amb MedCités.
27.6.4. Participar a l’Associació de Ciutats i Governs Locals Units (CGLU).
27.6.5. Incidir amb accions de grups d’interès en l’agenda política del sistema de les Nacions Unides i de la Unió Europea en relació amb l’àmbit competencial de l’AMB.
27.6.6. Estudiar l’evolució de l’ecosistema de xarxes globals i valorar la participació de l’AMB en noves xarxes.
27.6.7. Fer activitats i projectes amb ONU-Habitat, desplegant el memoràndum d’entesa signat, i reforçar la relació amb altres organismes del sistema de les Nacions Unides.
-
Objectiu 27.7. Fomentar la participació dels ajuntaments metropolitans en les activitats de l’Àrea d’Internacional i Metròpolis Digital de l’AMB
Actuacions
27.7.1. Fomentar la participació dels ajuntaments metropolitans en els projectes amb finançament europeu i en les activitats internacionals en què l’AMB participa a través de les seves xarxes.
27.7.2. Impulsar, assessorar i coordinar accions de cooperació i educació per a la ciutadania global (ECG) amb els ajuntaments metropolitans (projectes de cooperació coordinada, accions formatives i d’intercanvi, i el programa metropolità Tenim Drets, Teixim Llibertats).
-
Objectiu 27.8. Impulsar la complementació i concertació en cooperació amb agents del territori metropolità amb expertesa en els àmbits de l’AMB
Actuacions
27.8.1. Gestionar convocatòries públiques de projectes de cooperació i educació per a la ciutadania global, en el marc del Pla director de cooperació vigent, destinades als actors dels municipis metropolitans.
27.8.2. Dur a terme accions de cooperació i educació per a la ciutadania global de manera coordinada amb actors del territori.
Metròpolis digital i intel·ligent
Principis orientadors |
---|
1 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 3 - 12 |
-
Objectiu 28.1. Definir un model de metròpolis digital per a l’AMB on s’inclogui un ecosistema d’intel·ligència de dades vinculades a serveis i polítiques metropolitanes
Actuació
28.1.1. Redactar un document de bases sobre el model de metròpolis digital de l’AMB que inclogui totes les iniciatives, projectes, programes i serveis que ofereix l’AMB i estableixi línies de millora en el futur.
-
Objectiu 28.2. Analitzar bones pràctiques de polítiques públiques internacionals en matèria de gestió de dades, drets digitals i intel·ligència artificial a escala urbana i metropolitana
Actuacions
28.2.1. Elaborar documents i organitzar trobades i seminaris que permetin augmentar el coneixement de l’AMB en matèria digital.
28.2.2. Fomentar l’intercanvi d’experiències i coneixements amb altres regions i ciutats, i la cooperació amb institucions acadèmiques i empreses tecnològiques, per desenvolupar noves solucions.
-
Objectiu 28.3. Actualitzar i crear nous serveis i polítiques orientats a la ciutadania i a un desenvolupament intel·ligent i sostenible guiats per les tecnologies de la informació i la comunicació i la transformació digital (gestió de dades, intel·ligència artificial, etc.)
Actuació
28.3.1. Promoure i proposar per a l’AMB la creació de serveis i polítiques nous i eficients, orientats a la ciutadania i basats en la transició digital.
Posició internacional de l’AMB com a territori de referència en transformació digital i intercanvi de coneixement urbà
Principis orientadors |
---|
1 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 3 - 12 |
-
Objectiu 29.1. Generar coneixement i transferir bones pràctiques d’escala metropolitana que permetin innovar i millorar la gestió
Actuacions
29.1.1. Elaborar una metodologia de transferència de coneixement amb socis estratègics.
29.1.2. Promoure activitats formatives, intercanvis d’experiències, debats, publicacions i transferències de coneixement de generació pròpia o en partenariat amb socis com, per exemple, el CIDOB o l’IBEI.
29.1.3. Elaborar estudis de prospectiva que ajudin l’AMB a reduir la incertesa a l’hora d’elaborar polítiques públiques i prendre decisions per implementar accions o serveis.
29.1.4. Promoure estudis de prospectiva digital que permetin a l’AMB elaborar la seva estratègia com a metròpolis intel·ligent i predictiva.
-
Objectiu 29.2. Promocionar l’AMB, el seu posicionament i la seva reputació digital a escala internacional, i com una institució tècnica de referència en partenariat amb altres actors metropolitans
Actuacions
29.2.1. Organitzar les delegacions internacionals que visiten l’AMB, i mantenir el contacte amb les institucions que resultin d’interès per a les diferents àrees.
29.2.2. Incorporar altres actors metropolitans en projectes i activitats de relacions internacionals.
29.2.3. Presentar polítiques, plans i bones pràctiques de l’AMB en espais d’intercanvi nacionals i internacionals i aconseguir presència en actes i publicacions de referència.
29.2.4. Definir una estratègia de posicionament i creació de continguts digitals.