El context actual d’extrema sequera hídrica que està patint el territori metropolità exigeix, més que mai, el nivell màxim de qualitat i excel·lència en el servei bàsic que ofereix el cicle de l’aigua metropolità, amb la finalitat de reduir el consum d’aquest recurs tan preuat, aconseguir noves fonts de subministrament alternatives i garantir la màxima qualitat dels efluents i dels tractaments de depuració i regeneració de l’aigua.
El Pla estratègic del cicle integral de l’aigua (PECIA) es va aprovar com a marc d’actuació del conjunt de mesures que cal implementar per assolir la sostenibilitat del sistema metropolità del cicle integral de l’aigua, i per tant, és una referència bàsica en situació de sequera.
En relació amb l’abastament d’aigua potable, els objectius de mandat es focalitzen a estudiar, atenent a la competència metropolitana, el model de gestió del subministrament dels municipis metropolitans que actualment presten el servei mitjançant models de gestió indirecta.
Pel que fa a l’aigua regenerada, els objectius de mandat se centren a potenciar i desenvolupar els projectes del servei en el conjunt d’estacions depuradores, així com concretar les noves inversions.
En el cas del sanejament, les actuacions de millora de les infraestructures que garanteixin el servei en tot el territori són les prioritàries.
D’altra banda, en l’àmbit de l’anàlisi de polítiques metropolitanes, l’AMB aprofundirà durant aquest mandat en la generació de coneixement sobre el territori i les dinàmiques metropolitanes, de manera que aquesta informació s’incorpori en el disseny i l’avaluació de les polítiques públiques metropolitanes i permeti a la ciutadania ser conscient de l’efecte que tenen en el seu dia a dia. De manera similar, s’impulsarà l’avaluació de polítiques metropolitanes al servei dels diferents departaments de l’AMB i es treballarà per consolidar les polítiques alimentàries metropolitanes que es van iniciar durant el mandat passat.
Cicle de l’aigua
Principis orientadors |
---|
3 - 5 - 6 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
4 - 9 - 12 - 13 - 23 - 26 - 27 - 28 - 33 - 34 - 35 |
-
Objectiu 7.1. Estudiar el model de gestió de subministrament d’aigua potable
Actuacions
7.1.1. Disposar de la informació necessària dels vuit municipis següents per determinar el servei, les activitats, els béns, els drets, les obligacions, els recursos i el personal de cadascun d’ells: Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, la Palma de Cervelló, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Cugat del Vallès i Tiana.
7.1.2. Constituir les vuit comissions de traspàs o crear els vuit grups de treball (AMB i ajuntaments) per al traspàs del servei.
7.1.3. Iniciar l’establiment del nou model de gestió de subministrament d’aigua potable amb diàleg amb els municipis afectats.
-
Objectiu 7.2. Continuar les polítiques d’increment de l’aprofitament per a tots els usos de les aigües regenerades, inclòs el retorn al medi natural, i de la resta de recursos hídrics alternatius
Actuacions
7.2.1. Redactar el Pla director d’aigües regenerades.
7.2.2. Impulsar projectes de subministrament d’aigua regenerada.
7.2.3. Redactar el projecte de l’ERA de Sant Feliu de Llobregat.
7.2.4. Establir un conveni entre l’ACA i l’AMB per a la gestió d’aigües regenerades metropolitanes.
7.2.5. Desenvolupar l’aprofitament, la regulació i el marc tarifari del servei de distribució de l’aigua regenerada.
-
Objectiu 7.3. Continuar amb l’aprofitament d’aigua freàtica
Actuació
7.3.1. Impulsar l’aprofitament sostenible de les aigües freàtiques en col·laboració amb altres administracions i organismes. -
Objectiu 7.4. Efectuar les inversions urgents necessàries en els àmbits de manteniment, millora i renovació del sistema de sanejament d’aigües i control de la contaminació
Actuacions
7.4.1. Reposar i rehabilitar el col·lector interceptor de Castelldefels.
7.4.2. Reposar i rehabilitar el col·lector del Morrot.
7.4.3. Reposar i rehabilitar el col·lector de Llevant, amb la participació d’altres organismes afectats.
7.4.4. Ampliar el tractament d’eliminació de nutrients a l’EDAR de Montcada i Reixac.
7.4.5. Implementar la digestió anaeròbia a l’EDAR de Montcada i Reixac.
7.4.6. Incorporar una planta de producció de biogàs mitjançant rehidratació i digestió anaeròbia de fangs amb aprofitament energètic i material a l’EDAR del Prat de Llobregat (PERTE Biogàs).
7.4.7. Continuar les obres de sanejament i depuració a les urbanitzacions de Can Santeugini, Costablanca, Ca n’Oliveró i Colònia del Carme al terme municipal de Castellbisbal.
7.4.8. Continuar les obres de sanejament en alta als nuclis de Can Paulet, Can Rafael, Can Vidal i les Rovires al termes municipals de Cervelló i la Palma de Cervelló.
7.4.9. Monitorar la xarxa de sanejament.
7.4.10. Dur a terme plans integrals de gestió del sistema de sanejament, en col·laboració amb els ajuntaments i l’Agència Catalana de l’Aigua.
-
Objectiu 7.5. Millorar la resiliència i l’autosuficiència del sistema d’abastament d’aigua potable metropolità tenint en compte situacions de sequera recurrents
Actuacions
7.5.1. Executar inversions d’abastament d’aigua potable que millorin l’autosuficiència metropolitana, en col·laboració amb l’Agència Catalana de l’Aigua i la conselleria de la Generalitat que en tingui la competència.
7.5.2. Impulsar mesures de consum responsable conjuntament amb els ajuntaments i les empreses distribuïdores d’aigua.
Informació, governança i anàlisi de polítiques metropolitanes
Principis orientadors |
---|
1 - 5 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 9 - 22 - 33 - 36 |
-
Objectiu 8.1. Col·laborar en la consolidació de l’Institut Metròpoli i en la determinació dels seus objectius de recerca en relació amb les necessitats de l’AMB
Actuacions
8.1.1. Aprovar i desenvolupar un nou contracte programa entre l’AMB i l’Institut Metròpoli que permeti definir regularment els objectius i el finançament corresponent, i que incorpori en determinats projectes la col·laboració amb altres institucions.
8.1.2. Establir acords de col·laboració amb altres entitats de gestió d’informació estadística (Diputació de Barcelona, Idescat, INE) per a una gestió coordinada de les enquestes elaborades per l’Institut Metròpoli.
8.1.3. Establir, quan correspongui, mecanismes de col·laboració amb universitats, centres de recerca i entitats, per generar informació sobre la realitat metropolitana i la seva governança.
8.1.4. Generar dades sobre la realitat social i econòmica metropolitana mitjançant el desenvolupament de l’Enquesta de condicions de vida, i altres enquestes i recerques.
8.1.5. Millorar el sistema d’informació de base estadística de l’AMB amb documents com l’AMB en xifres i millorar el sistema d’indicadors metropolitans de Barcelona (SIMBA) i dels àmbits estadístics metropolitans (AEM) perquè ofereixin alhora un entorn més amigable per al públic, conjuntament amb l’Institut Metròpoli.
-
Objectiu 8.2. Continuar generant coneixement sobre l’àrea metropolitana de Barcelona mitjançant el sistema d’indicadors dels àmbits estadístics metropolitans (AEM)
Actuacions
8.2.1. Mantenir la sèrie d’indicadors dels AEM ja desenvolupada i integrar-la amb el sistema d’indicadors per a àmbits estadístics realitzada per l’Institut Metròpoli per al conjunt de la província.
8.2.2. Impulsar la difusió pública dels indicadors mitjançant la millora del visor dels AEM i reforçar la taula de seguiment dels AEM com a mecanisme de participació i millora.
-
Objectiu 8.3. Impulsar, a través de mitjans propis o externs, l’anàlisi de les polítiques metropolitanes en coordinació amb els diferents serveis de l’AMB
Actuacions
8.3.1. Establir, quan correspongui, mecanismes de col·laboració amb universitats, centres de recerca i entitats per impulsar l'anàlisi de les polítiques metropolitanes.
8.3.2. Participar en els espais de coordinació de l'AMB per aportar-hi els estudis realitzats en la matèria que correspongui.
-
Objectiu 8.4. Contribuir a la consolidació de les polítiques alimentàries de l’AMB com a element estratègic i transversal de la ciutat metropolitana
Actuacions
8.4.1. Dissenyar una estratègia alimentària a l’àmbit metropolità vinculada a les competències en el territori.
8.4.2. Promoure l’Observatori Metropolità del Sistema Alimentari.