La Unió Europea està impulsant un canvi legislatiu de gran profunditat i impacte sobre els territoris urbans, un canvi que vol ser més ambiciós per assolir els reptes següents: reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle, augmentar el consum d’energies renovables i incrementar l’eficiència energètica, fer més restrictius els llindars de qualitat de l’aire, restaurar la biodiversitat i incrementar la recollida selectiva.
Els nous instruments de gestió que es preveuen són una oportunitat per fer un salt qualitatiu i quantitatiu per millorar la qualitat de vida de la ciutadania metropolitana i, alhora, fer front a l’emergència climàtica, d’acord amb els objectius establerts al Pla clima i energia i al Pla de sostenibilitat ambiental metropolità. També ho són el desplegament de les lleis catalana i espanyola de canvi climàtic o la llei de residus, així com les noves normes per reduir la contaminació i protegir la salut i els sistemes naturals, a més d’incorporar sistemes de descarbonització per fer front a l’emergència climàtica.
L’anticipació i l’adaptació als impactes del canvi global, l’extensió de la cultura de la sostenibilitat i la consideració dels impactes ambientals de les actuacions de l’AMB seran elements clau que, amb una especial consideració a la salut, la vulnerabilitat a la calor i les conseqüències de la contaminació atmosfèrica, ens reclamen disposar de mecanismes d’avaluació i seguiment.
Pel que fa a la prevenció i gestió de residus, aquest mandat serà crucial per determinar el compliment dels objectius marcats al PREMET25. És per això que les línies d’intervenció previstes aprofundeixen en l’acompanyament als municipis per fer efectiu el canvi a un model amb identificació d’usuari i l’adaptació de la fiscalitat municipal per reforçar la participació de la població en la recollida selectiva.
Així mateix, caldrà impulsar la capacitat de tractament de les fraccions selectives i el seu finançament a través dels nous convenis amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor (SCRAP) existents i de nova creació. Tot això s’haurà de fer en el marc d’una digitalització de les dades per facilitar el seguiment de les operacions de gestió i les reduccions tarifàries de la fiscalitat municipal.
Després de l’aprovació del Compromís Metropolità 2030 és el moment de donar suport al desplegament dels acords presos en el marc del Pla Estratègic Metropolità i impulsar les línies de treball establertes en l’acord.
Descarbonització, transició energètica, qualitat de l’aire i avaluació ambiental
Principis orientadors |
---|
1 - 3 - 5 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
3 - 5 - 18 - 23 - 30 - 35 |
-
Objectiu 15.1. Impulsar polítiques per fer front a l’emergència climàtica incorporant els nous objectius europeus d’acció climàtica en els plans i programes metropolitans
Actuacions
15.1.1. Actualitzar el full de ruta estratègic de l’AMB per a l’emergència climàtica sobre la base dels nous objectius del Pla nacional integrat d’energia i clima 2030 (PNIEC 2030), la Prospectiva energètica de Catalunya 2050 (PROENCAT 2050) i el paquet de mesures «Fit for 55» de la UE de reducció de gasos amb efecte hivernacle, generació renovable, eficiència energètica i qualitat de l’aire.
15.1.2. Incrementar la cobertura de la xarxa metropolitana de refugis climàtics per assolir una cobertura territorial del 100 %, avaluar-ne l’eficàcia i impulsar millores bioclimàtiques.
-
Objectiu 15.2. Impulsar un salt d’escala en la generació d’energia renovable al territori metropolità i en l’estalvi i l’eficiència energètica, amb més de 15 MWp instal·lats
Actuacions
15.2.1. Triplicar el nombre d’equipaments i espais públics coberts per un model d’empreses de serveis energètics per a la generació fotovoltaica i l’eficiència energètica.
15.2.2. Estudiar la implantació de sistemes d’emmagatzematge d’energia, telegestió i flexibilitat de la demanda per continuar impulsant la transició energètica renovable metropolitana.
15.2.3. Renovar el Pla estratègic i el Programa marc d’energia i clima per acomplir els nous objectius europeus i estatals de reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle, generació d’energia renovable i estalvi i eficiència energètica.
15.2.4. Facilitar als ajuntaments que ho necessitin el mecanisme de delegació de competències en l’AMB per a actuacions relacionades amb les polítiques energètiques municipals.
15.2.5. Incorporar a l’Observatori Metropolità de l’Energia la telegestió energètica d’equipaments municipals.
15.2.6. Estudiar i impulsar les oportunitats de generació d’energia renovable mitjançant projectes singulars, locals i amb inversió i beneficis socialitzats, incloent-hi l’energia eòlica, a través, entre d’altres, de comunitats energètiques.
15.2.7. Ampliar el servei de La Teulada d’assessorament i suport a la ciutadania per a la instal·lació d’energia solar a tots els municipis metropolitans i promoure les comunitats energètiques.
15.2.8. Estudiar la viabilitat d’un operador publicoprivat metropolità d’energia per executar grans projectes d’energies renovables i estimular comunitats energètiques i acords de compra d’electricitat a llarg termini (PPA), així com la relació amb les empreses energètiques públiques.
15.2.9. Dimensionar els recursos destinats al departament de Transició Energètica pel que fa a la suficiència i els reptes fins al 2030.
-
Objectiu 15.3. Promoure i impulsar projectes que permetin a l’àrea metropolitana de Barcelona esdevenir un territori resilient i més ben preparat per afrontar els efectes del canvi climàtic
Actuacions
15.3.1. Diagnosticar i proposar solucions bioclimàtiques o basades en la natura per reduir la vulnerabilitat als impactes de la calor i augmentar la capacitat adaptativa del territori, coordinadament amb l’Àrea de Territori.
15.3.2. Mantenir i actualitzar l’índex de vulnerabilitat a la calor (IVAC).
15.3.3. Fer seguiment de les actuacions previstes als plans locals d’adaptació al canvi climàtic de l’AMB, facilitar i dotar de vies de finançament les actuacions municipals competència de l’AMB i definir una estratègia integrada d’adaptació metropolitana al canvi climàtic.
-
Objectiu 15.4. Consolidar el suport a les avaluacions ambientals de plans, programes i projectes singulars, i recopilar, generar, integrar i difondre informació ambiental i climàtica de qualitat per fer-la servir en la presa de decisions
Actuacions
15.4.1. Avaluar l’impacte ambiental i establir criteris de sostenibilitat per als projectes de transició energètica promoguts per l’AMB.
15.4.2. Continuar prestant el servei coordinat amb altres àrees de l’AMB en les tramitacions d’avaluacions ambientals i la redacció d’informes ambientals de plans sectorials i d’afectacions en sòl no urbanitzable.
15.4.3. Seguir l’evolució de l’ecosistema de l’antic abocador de la Vall de Joan amb la col·laboració d’altres administracions i centres de recerca.
-
Objectiu 15.5. Impulsar un pla de mesures de millora de qualitat de l’aire 2024-2030 per tal d’acomplir la nova normativa europea i consolidar la xarxa de monitorització
Actuacions
15.5.1. Impulsar el Pla metropolità de mesures contra la contaminació de l’aire 2024-2030, i consolidar el paper de l’AMB com a prestador de serveis d’assessorament, seguiment i control de la millora de la qualitat de l’aire en l’àmbit metropolità.
15.5.2. Avaluar l’estat de la qualitat de l’aire en municipis de l’AMB a través de sensors i altres equips propis de l’AMB o adquirits pels municipis, i mantenir el model d’avaluació del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) en coordinació amb la Direcció de Serveis de Mobilitat Sostenible.
15.5.3. Analitzar i avaluar els efectes dels canvis en la Directiva europea de qualitat de l’aire, proposar escenaris i avaluar les mesures més efectives en termes de costos i eficiència per assolir els nous llindars normatius de NOx, PM10, PM2,5 i altres contaminants que s’hi estableixin.
Educació ambiental cap a la sostenibilitat
Principis orientadors |
---|
1 - 3 - 5 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
3 - 5 - 14 - 35 |
-
Objectiu 16.1. Desplegar el Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat 2030
Actuacions
16.1.1. Dissenyar noves activitats sobre acció climàtica, energia i recursos hídrics alternatius.
16.1.2. Seguir ampliant la línia de projectes d’aprenentatge servei (APS) del programa educatiu, tant pel que fa a l’abast temàtic com als nivells educatius.
16.1.3. Incloure l’oferta educativa del Compartim un Futur en la programació de centres cívics i biblioteques i en les seves xarxes socials, blogs, webs i similars, amb la col·laboració dels ajuntaments implicats.
-
Objectiu 16.2. Enfortir les xarxes i les aliances per impulsar accions col·lectives transformadores vinculades a la cocreació amb la ciutadania i els agents socials i econòmics
Actuació
16.2.1. Participar a la Comissió Permanent del Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA), al Consell Internacional per a la Iniciatives Ambientals Locals (ICLEI) i al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia.
Estratègia metropolitana i resiliència
Principis orientadors |
---|
1 - 3 - 5 - 7 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 5 - 18 - 22 - 36 - 37 |
-
Objectiu 17.1. Impulsar una visió integrada per fer front als efectes del canvi climàtic al territori metropolità i assegurar-ne la resiliència a mitjà i llarg termini
Actuacions
17.1.1. Promoure l’anàlisi de riscos ambientals per nodrir un futur Pla metropolità de resiliència d’acord amb tots els equips de l’AMB, els equips municipals, els plans d’adaptació al canvi climàtic i la ciutadania.
17.1.2. Desplegar un mínim de tres proves pilot de mesures preventives, correctores i de gestió per millorar la resiliència urbana.
-
Objectiu 17.2. Impulsar el desplegament del Pla estratègic metropolità i de la Carta Alimentària de la Regió Metropolitana de Barcelona, ambdós desenvolupats per l’associació Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB)
Actuacions
17.2.1. Concertar i donar suport als projectes de desplegament del Pla estratègic metropolità.
17.2.2. Donar suport a la Presidència, la Vicepresidència i la Secretaria Tècnica de l’Associació PEMB i gestionar-ne la relació administrativa amb l’AMB
-
Objectiu 17.3. Impulsar la transició cap a un entorn alimentari metropolità resilient, que afavoreixi una alimentació més sana, justa i sostenible
Actuacions
17.3.1. Seguir activament la implicació i les responsabilitats adquirides al projecte FoodCLIC fins al 2027, connectant persones i polítiques de diferents sectors amb un enfocament integrat per transformar els entorns i els sistemes alimentaris urbans.
17.3.2. Donar suport a iniciatives municipals metropolitanes per desplegar una visió integrada de transformació dels sistemes alimentaris locals.
Revisió PREMET25 i desplegament del Pla metropolità de prevenció de residus
Principis orientadors |
---|
3 - 5 |
Objectius programàtics |
---|
24 - 25 - 34 |
-
Objectiu 18.1. Actualitzar els escenaris del PREMET25
Actuació
18.1.1. Fer projeccions cap al futur amb dades reals i adaptar les estratègies d’acord amb la legislació vigent.
-
Objectiu 18.2. Desenvolupar el Pla metropolità de prevenció de residus
Actuació
18.2.1. Desplegar les actuacions, licitacions i subvencions previstes al Pla.
Individualització de la recollida de residus i la fiscalitat associada
Principis orientadors |
---|
3 - 5 - 6 |
Objectius programàtics |
---|
25 - 34 |
-
Objectiu 19.1. Acompanyar els municipis en el desplegament de nous sistemes de recollida de residus amb identificació de l’usuari en la fracció orgànica (FORM) i la resta
Actuacions
19.1.1. Col·laborar en la definició dels nous sistemes amb els municipis que ho demanin.
19.1.2. Fer compres conjuntes de bosses i altres possibles elements necessaris per a la recollida.
19.1.3. Fer campanyes de comunicació sobre els nous sistemes de recollida.
-
Objectiu 19.2. Facilitar que tots els municipis disposin de taxes de recollida amb criteris de fiscalitat ambiental
Actuacions
19.2.1. Redactar una proposta d’ordenança fiscal tipus amb una tarifa base modulada i reducció per participació en la recollida selectiva de la fracció orgànica.
19.2.2. Modificar la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR) actual per adaptar-la als criteris de fiscalitat ambiental.
Tractament de la fracció orgànica dels residus municipals (FORM) i dels envasos i residus d’envasos (ERE) a les instal·lacions metropolitanes
Principis orientadors |
---|
3 |
Objectius programàtics |
---|
3 - 13 - 18 - 34 |
-
Objectiu 20.1. Incrementar la capacitat de tractament de la FORM en les instal·lacions metropolitanes en un 25 %
Actuació
20.1.1. Ampliar la capacitat de tractament de FORM a l’Ecoparc 1 (com a centre de producció de biofertilitzants i adobs, CEBA), Ecoparc 2 i Ecoparc 3.
-
Objectiu 20.2. Incrementar la capacitat de tractament de la fracció d’ERE de 65.000 a 100.000 tones/any
Actuació
20.2.1. Analitzar alternatives i construir una nova planta de triatge d’envasos (ERE).
-
Objectiu 20.3. Reclausurar els dipòsits de residus Can Planas i Elena de Cerdanyola del Vallès
Actuacions
20.3.1. Implementar el projecte de reclausura de Can Planas (fases I, II i III) i executar les obres amb una subvenció de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC).
20.3.2. Executar una barrera passiva de gasos al dipòsit Elena.
Digitalització de la informació en l'àmbit dels residus
Principis orientadors |
---|
2 - 5 - 6 |
Objectius programàtics |
---|
1 - 12 |
-
Objectiu 21.1. Desplegar l’accés a les dades de tractament de residus mitjançant dades massives (big data)
Actuació
21.1.1. Licitar i desenvolupar el nou sistema d’informació de la Direcció de Serveis de Prevenció i Gestió de Residus (DSPGR).
-
Objectiu 21.2. Gestionar les dades de participació dels usuaris en la recollida selectiva per facilitar-ne el seguiment per part dels municipis i modular les taxes amb criteris de fiscalitat ambiental
Actuació
21.2.1. Desplegar i posar en marxa el nou sistema d’informació de la DSPGR, accessible a tots els municipis, perquè puguin fer consultes individualitzades de participació en la recollida selectiva i el tractament dels residus.