En l'àmbit competencial i de les funcions de serveis tècnics que corresponen a l'AMB en matèria d'urbanisme, es continuarà el procés de redacció, tramitació i aprovació del Pla director urbanístic metropolità (PDU), d'acord amb la resta d'institucions implicades i com a instrument transversal de debat i planificació del territori. Es continuarà amb la línia oberta, que facili¬ta i estimula la participació. En el procés es tindran en compte els efectes ambientals, socials i econòmics que s'aplicaran a les diferents escales espacials (territori, ciutat, barri, carrer, edifici) i funcionals (cicle de l'aigua, cicle de l'energia, cicle de la matèria). S'incorporarà la dimensió temporal en el curt, mitjà i llarg termini, tal com s'ha apuntat en el document d'Avanç que s'ha elaborat i que ha aprovat el Consell Metropolità en el darrer mandat 2015-2019.
Així mateix, es parteix de la voluntat de vertebrar el territori mitjançant el desenvolupament de projectes d'abast metropolità i amb una marcada funcionalitat municipal. Aquesta vertebració s'ha d'impulsar segons els criteris de territori sostenible que marquen de manera transversal els ODS de les Nacions Unides.
Finalment, no podem obviar que la crisi de la COVID-19 ens ha obligat també a dirigir una mirada sobre la ciutat. Molts dels debats dels darrers anys respecte a la compacitat, la densitat d'edificis i poblacional, els sistemes de connectivitat viària, el paper de la mobilitat o el traçat de les infraestructures ha impactat de manera significativa en els temes urbanístics. Com a mínim la planificació del territori haurà d'estar atenta a l'evolució d'aquest debat perquè, de ben segur, tindrà efectes importants en el futur desenvolupament de les polítiques urbanes.
Per tal d'afrontar el proper mandat, es proposen les següents línies d'intervenció:
- Planificació metropolitana i suport estratègic
- Competències reglades i suport tècnic als ajuntaments
- Informació territorial de base
-
Objectiu 18.1. Redactar el document tècnic del Pla director urbanístic metropolità, per a l'aprovació provisional
Actuacions
18.1.1. Redactar el document complet del Pla director urbanístic metropolità i proposar-ne l'aprovació inicial al Consell Metropolità.
18.1.2. Revisar el document complet del Pla director urbanístic metropolità, en funció de les al·legacions i informes obtinguts a partir de l'aprovació inicial, i proposar-ne l'aprovació provisional al Consell Metropolità.
18.1.3. Considerar les respostes o alternatives necessàries per incorporar els impactes que l'actual crisi pandèmica pot tenir en les línies de treball del Pla director urbanístic metropolità. -
Objectiu 18.2. Cooperar i oferir assistència tècnica orientada al desenvolupament de projectes d'abast metropolità i vertebradors del territori
Actuacions
18.2.1. Redactar i fer el seguiment del catàleg de recomanacions per assessorar els ajuntaments metropolitans en el desenvolupament de les seves polítiques d'habitatge.
18.2.2. Fer el seguiment de les polítiques relacionades amb l'ordenació i gestió dels grans espais lliures de caràcter territorial (mosaic agroforestal, espais fluvials, front marítim). -
Objectiu 18.3. Incorporar, com a mecanisme de suport a les actuacions dutes a terme en habitatge, propostes específiques prioritàries del Pla director urbanístic metropolità relacionades amb la vertebració del territori
Actuacions
18.3.1. Assegurar una oferta d'habitatge assequible suficient per avançar en l'assoliment de l'objectiu de solidaritat urbana.
18.3.2. Proposar eines urbanístiques per a la integració urbana de les infraestructures que segreguen el territori, l'ordenació i la gestió de les vies metropolitanes, la reconversió d'antigues carreteres i les transformacions entorn dels grans nodes ferroviaris.
18.3.3. Incorporar l'ordenació dels grans espais lliures de caràcter territorial (mosaic agroforestal, espais fluvials, front marítim).
-
Objectiu 19.1. Fer efectiu el desplegament del Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística
Actuacions
19.1.1. Dotar el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística dels recursos necessaris per fer efectiu l'inici de la seva tasca amb les dates acordades als corresponents convenis.
19.1.2. Dotar el Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística dels recursos necessaris per fer efectiva la continuació de la seva tasca un cop consolidats tots els convenis. -
Objectiu 19.2. Oferir cooperació i assistència tècnica als ajuntaments en la redacció de projectes i figures de planejament amb incidència metropolitana
Actuacions
19.2.1. Atendre i respondre totes les peticions de cooperació i assistència tècnica, ja sigui assumint-les com a nous projectes per desenvolupar, integrant-les en projectes existents (inclòs el PDU) o bé rebutjant-les justificadament si les peticions no tenen incidència metropolitana.
19.2.2. Dimensionar els recursos destinats al Servei de Planejament Urbanístic per tal que siguin els adequats a les peticions de cooperació i assistència tècnica als ajuntaments.
-
Objectiu 20.1. Consolidar i millorar la producció i la difusió de cartografia de base i temàtica de tot l'àmbit territorial metropolità, inclòs el terme municipal de Barcelona
Actuacions
20.1.1. Introduir la innovació tecnològica en tot el cicle de vida de la cartografia de base i temàtica amb l'objectiu de millorar l'eficiència en la producció (reduir terminis d'actualització, incorporar més informació...).
20.1.2. Ampliar l'abast de la difusió i ús dels productes cartogràfics de base i temàtics. -
Objectiu 20.2. Crear i mantenir bases de dades amb l'objectiu de quantificar i fer el seguiment de l'oferta d'habitatge assequible existent
Actuacions
20.2.1. Prioritzar la incorporació de nova informació rellevant sobre l‘oferta d'habitatge assequible existent a les bases de dades.
20.2.2. Dimensionar els recursos destinats al Servei d'Informació i Estudis Territorials per tal que siguin els adequats pel volum d'informació que s'ha de mantenir relacionat amb l'oferta d'habitatge assequible existent.